امين زند درباره جشنواره ابداعات و نوآوری‌های خوشنويسی امام هادی(ع)، گفت: ارتباط و پيوند خوشنويسی با تشيع و كلام امام معصوم راهگشای بسياری از كارها استف نوع‌آوری اسلامی نيز می‌تواند نقش مؤثری بين مردم يك جامعه با هنر خوشنويسی داشته باشد.

امين زند، مدير شبكه اجتماعی خوشنويسان ايران كلك خيال در گفت‌وگو با خبرنگار افتخاری خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) در خصوص جشنواره ابداعات و نوآوری‌های خوشنويسی و خوشنويسی گرافيكی امام هادی(ع)، گفت: جشنواره خوشنويسی امام هادی(ع) يكی از بهترين جشنواره‌های تاريخ معاصر خوشنويسی است، اين جشنواره را بايد خوب تفسير كرد. تفسير كه چكيده آن راهگشای خط و سبك است، ارتباط و پيوند خوشنويسی با تشيع و كلام امام معصوم می‌تواند راهگشای بسياری از كارها و حتی اجتماع باشد، نوع‌آوری اسلامی می‌تواند نقش مؤثری بين مردم يك جامعه با هنر خوشنويسی داشته باشد.

وی ادامه داد: پيامبر گرامی اسلام(ص) می‌فرمايند «خط نيكو به روشن شدن حق و حقانيت می‌افزايد و خط زيبا جلوه‌ای از زيبايی روح انسان است، تراوش بی‌شائبه نظم و تناسب در قالب قوس‌ها، كشيده‌ها و استواری اجزا و تركيباتی است كه تداعی تعادل و استواری نظام هماهنگ هستی است»، همچنين امام(ره) می‌فرمايند «هنر صحيح هنری است كه در خدمت مملكت باشد كه من از كليه دوستانی كه برای اين همايش و جشنواره بزرگ زحمت كشيده‌اند تشكر می‌كنم».

زند در زمينه نوآوری و ابداع در خوشنويسی، افزود: نوآوری در خوشنويسی از دو جهت قابل بررسی است. اول اينكه در اين گزينه، نوآوری و ابداع است كه از نظر بصری شايد بتوان توسعه زيبايی و ساختاری در خط به وجود آورد اما در آينده‌ای كوتاه اين نوآوری به تاريخ انقاضای خود نزديك و نزديك‌تر شده و در تاريخ هنری كمرنگ خواهد شد. نوآوری در نوع دوم می‌تواند تحولی عظيم در توسعه و زيبا‌سازی خط به وجود آورد كه با شرايطی اين امر می‌تواند انجام گيرد.

امين زند:
بيش از ده‌ها هزار اثر هنری در اين سايت وجود دارد كه هر روز بيشتر خواهد شد كه دسترسی به اين آثار كاملا رايگان است. كافی است عضو شده و اين سايت را به هنرمندان ديگر معرفی كنيد

وی ادامه داد: اول اينكه بايد جايگاه سنت محفوظ باشد، دوم اينكه نوآوری به وجود آمده در چندين سال به عنوان حاشيه سنت قرار گيرد و دوام‌سنجی شود و سوم اينكه نوآوری با عقل و احساس هنرمندان مختلف ارزيابی قرار گيرد و يك اقليت مرجعی از اساتيد سبوك مختلف آن نوآوری را قبول كنند.

زند با بيان اينكه در صورت كلی نوآوری می‌تواند در خدمت حاشيه‌های خط باشد، گفت: آيا نوآوری در آموزش و توسعه فضای آموزشی و ابزار هنر نوآوری نيست؟ نوآوری گاهی در خوشنويسی زمانی اتفاق می‌افتد كه شخص نوآور بتواند به خط حريم استادش نزديك شده و بعد از آن به تحقيق و پژوهش عمقی بپردازد و آن موقع است كه ديد هنرمند بسيار باز خواهد بود.

وی در پاسخ به اين پرسش كه آيا جشنواره ابداعات برای خوشنويسان نوگرا می‌تواند دومين جشنواره مهم تخصصی و راهگشا در خوشنويسی كشور باشد، گفت: بله حتما خواهد توانست. اول اينكه در اين همايش‌های آينده هنر كلاسيك ما مشخص می‌شود، چون هنرمندان از جهات مختلف ذهن، چكيده ذهن خود را رسم بر كاغذ می‌كنند. شرايط اجتماع بر اين آثار تأثيرگذار است، شرايط هنر هم همين‌طور پس می‌توان در نگاه اول هنرمندان كلاسيك ما آثار را بررسی كنند اصلا اين خودش نوعی آيند‌ه‌بينی هنر است.

مدير شبكه اجتماعی خوشنويسان ايران كلك خيال در تشريح اهداف اين شبكه و فعاليت‌های انجام شده، گفت: سايت بزرگ كلك خيال يا همان شبكه اجتماعی خوشنويسان ايران در سال ۸۹ با همت بسياری از دوستان و هنرمندان اين كشور راه‌اندازی شد كه اين سايت با هدف ارتباط هنرمندان خوشنويس با يكديگر، گنجينه آثار خوشنويسان ايران، بخش‌های مجازی آموزشی و بيش از ده‌ها بخش و امكان باعث گشت كه كاربرانی با سبك‌های مختلف در اين سايت عضو شوند و ارتباط داشته باشند. اين شبكه تنها مكانی است كه خوشنويسان با همه سبك‌های مختلف با هم ارتباط دارند.

وی ادامه داد: آثار اساتيد قديم، معاصر توسط علاقه‌مندانشان جمع‌آوری گشته كه بيش از ۱۵۰نفر مسئول اين گروه‌ها هستند. شبكه خوشنويسان ايران خانه دوم خوشنويسان است و اين موضوع يعنی هنر در فضای مجازی به سرعت در حال گسترش است و فضای مجازی بسيار زياد می‌تواند در خدمت هنر باشد. به طور مثال بسياری از افراد عضو در كلك خيال افرادی هستند كه با ديدن سايت به فراگيری هنر پرداخته‌اند.

زند تصريح كرد: شخصيت امام هادی(ع) نماد عظيمی از استقامت در برابر نظام سلطه است، يكی از اهداف شبكه اجتماعی خوشنويسان كلك خيال توسعه هنر اسلامی در فضای مجازی است كه ان‌شاالله با عنايت امام عصر مهدی موعود(عج) بتوانيم كاربران عضو در شبكه‌های خارجی و معاند را به داخل منتقل و جذب كرده و در اين امر موفق شويم.

وی بيان كرد: بيش از ده‌ها هزار اثر هنری در اين سايت وجود دارد كه هر روز بيشتر خواهد شد و دسترسی به اين آثار كاملا رايگان است. كافی است عضو شده و اين سايت را به هنرمندان ديگر معرفی كنيد.

زند در پايان خاطرنشان كرد: از مهندس بلوردی، مدير فنی كلك خيال كه وی يكی از هنرمندانی است كه پيوند بين خوشنويسی و گرافيك وب را با نوآوری كاملا علمی، مهندسی اجرا كرده و در وب فارسی ما با همين پيوندها روح خط را در سايت‌های مختلف فارسی شاهد هستيم همچنين از هنرمند عزيز سبحان مهرداد محمدپور، دبير و بنيانگذار جشنواره و همايش ملی ابداعات و نوآوری‌های خوشنويسی و خوشنويسی گرافيك تقدير و تشكر می‌كنم.

 

منبع خبر : http://iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1109452

logo-samandehi

Back to Top

Template Design:Dima Group